In bester Tradition hat ein US-Senator nach dem jüngsten Zwischenfall über dem Schwarzen Meer den Abschuss russischer Jets gefordert.

Warum in bester Tradition? Das hatten wir schon einmal, nämlich Roosevelts „Shoot-on-Sight-Order“ vom dem Dezember 1941. Dem vorangegangen war der „Greer-Incicent“. Nach der englischen Wikipedia, die deutschen Einträge (hier und hier) sind wie üblich irreführend, spielte sich der Vorfall wie folgt ab:

At 0840 that morning, Greer, carrying mail and passengers to Iceland, „was informed by a British plane of the presence of a submerged submarine about 10 miles [(16 km)] directly ahead. . . . Acting on the information from the British plane the Greer proceeded to search for the submarine and at 0920 she located the submarine directly ahead by her underwater sound equipment. The Greer proceeded then to trail the submarine and broadcast the submarine’s position. This action, taken by the Greer, was in accordance with her orders, that is, to give out information but not to attack.“ The British plane continued in the vicinity of the submarine until 1032, but prior to her departure the plane dropped four depth charges in the vicinity of the submarine. The Greer maintained [its] contact until about 1248. During this period (three hours 28 minutes),the Greer manoeuvred so as to keep the submarine ahead. At 1240 the submarine changed course and closed the Greer. At 1245 an impulse bubble (indicating the discharge of a torpedo by the submarine) was sighted close aboard the Greer. At 1249 a torpedo track was sighted crossing the wake of the ship from starboard to port, distant about 100 yards [(100 m)] astern. At this time the Greer lost sound contact with the submarine. At 1300 the Greer started searching for the submarine and at 1512 . . . the Greer made underwater contact with a submarine. The Greer attacked immediately with depth charges.

Wer nicht komplett auf den Kopf gefallen ist, kann hier zwischen den Zeilen lesen, dass die USS Greer mit Hilfe seines Bordsonars als Ortungssystem für die britische Luftwaffe agierte, Positionsmeldungen zum Angriff an die Briten weiterleitete und so das Ziel eingewiesen hat. Damit hatte das Flugzeug den Vorteil der Unterwasser-Sonaraufklärung, den ein Flugzeug ansonsten nicht hat. Wie kann das U-Boot reagieren? Antwort: Erlaubnistatbestandsirrtum.

In ähnlicher Mission war auch die amerikanische Drohne über dem Schwarzen Meer unterwegs, denn sie lieferte Aufklärungsdaten an eine Kriegspartei.

P.S.: In diesem Video sieht man sehr schön, wie es künftig laufen könnte. Diesmal stehen wir jedoch auf der richtigen Seite, auf der Seite der Gewinner.